
חלחלה על שום מה?
סגן הרמטכ'ל בחר להשוות תהליכים בחברה הישראלית לתהליכים היסטוריים שקרו בגרמניה של שנות השלושים. זהו השוואה מופרכת מאין כמוה והשאלה היא מדוע כשל הקצין הבכיר בצורה הזועקת לשמים?
גרמניה “מעל כולם" שרו הגרמנים לפני שמונים שנה וזה לא היה המנון ריק, מעשרה קבין של רשעות נטלו הגרמנים תשעה. אפילו שכניהם האנטישמיים ממזרח לא הגיעו לקרסוליהם. הנאצים לא היו מיעוט מטורף בקרב הגרמנים שהרב השקול נסחף אחריהם בעל כורחו. בספרו הידוע "תליינים מרצון בשירותו של היטלר" הראה החוקר דניאל גולדהאגן שרב הגרמנים היו שותפים נלהבים לאמונותיו ותכניותיו של הצורר ימ'ש וגם אנשים שקולים ומפורסמים באקדמיה היו לו שותפים אידיאולוגיים. כיוון שכך מדוע בחר סגן הרמטכ'ל המוכר כאיש אחראי בהשוואה כל כך מופרכת של תהליכים בחברה הישראלית לאלה של גרמניה הווימארית? הפלפול של דובר צה'ל וטענותיו של שר הבטחון כאילו אנחנו שראינו ושמענו את הדברים על גבי המסכים מפרשים אותם פירוש מעוות ומתלהמים לא יכולים למחוק את העובדה שהקצין הבכיר הקריא מן הכתב דברים שגויים במידה הזועקת לשמיים. השאלה היא מה הביא את הקצין הבכיר לומר דברים כה מופרכים וחמורים?
נראה לי שהוא פשוט חשף שיח עצבני המתנהל בצמרת משרד הבטחון וצה'ל סביב השאלה שניתן להכתירה בציטוט הידוע "הקם להרגך השכם להרגו". מאז אירוע הירי בחברון התנהלות שר הבטחון וההולכים בעקבותיו חושפת כשל מוחלט בקרב התודעתי המתנהל באמצעות התקשורת. פועלים בתוכנו גופים שדחקו את הצמרת הבטחונית לפינה לא נוחה באמצעות הטכנולוגיה של הסרטונים במרשתת .יריבים אלה מנצלים את הכניעה ללא תנאי של שר הבטחון ואחרים לשלטון התקינות הפוליטית, שהיא מחלה ממארת של התרבות המערבית הנכחית, ומצליחים לסחוט תגובות עצבניות וזועמות אשר מגישות ליריבים הפוליטיים הודאה לכאורה באי מוסריות חיילי צה'ל. סימפטום זה הוא רק קצה הקרחון שבו נחשף פער גדול בין הציבור לבין מי שחושבים עצמם ל"אליטה" נאורה נוסח… לא אחרים מאשר האירופאים.
אולם, מאז פרשת הירי בחברון נחשף תהליך חדש בחברה הישראלית. סקרים מורים ששני שלישים מאזרחי ישראל מעומתים עם ההנהגה הבטחונית ודורשים לשחרר את החייל בלי משפט ואילו שר הבטחון ממשיך לדבר במושגי התקינות הפוליטית. במקום להאזין לרחשי הציבור, שר הבטחון ותומכיו הופכים את היוצרות ומשכנעים את עצמם שהציבור מתבהם ואילו הם נאורים. ונשארת השאלה מי כאן מתלהם?
תהליך זה שמצביע על חושים בריאים של ציבור המתמודד עם טרור הסכינים באומץ ודורש להשתחרר מן הכבלים של התקינות הפוליטית דומה הרבה יותר לתהליך שנחשף זה עתה בארה'ב. בבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית הפתיעו הבוחרים את כל המומחים ונתנו את קולם למועמד שיצא חוצץ נגד שלטון התקינות הפוליטית הפושה בתרבות המערבית. ככל הנראה האלוף גולן פשוט חשף את השיח העצבני המתנהל במסדרונות משרד הבטחון והמטכ'ל. שיח של אנשים כועסים אשר אינם מבינים את רחשי הלב הבריאים של "חכמת ההמונים" ומכנים אותם בכינויי גנאי של "פרשנות מעוותת, התלהמות והתבהמות". אלה אנשים שנכנעו ללא תנאי למתקפה המתמשכת של האירופאים שבדור הקודם היו סייענים נלהבים של הגרמנים, הקרן לישראל חדשה ושלוחיה ודומיה והם רבים ומוסוים היטב. אלה הכוחות הפועלים לבטל את הייחודיות של המפעל הציוני, לגמדו ולבטל את זכותנו לריבונות במולדת. כדאי ששר הבטחון והכפופים לו ילמדו את ספרו של גולדהגן ויבינו את גודל טעותם, יפסיקו את הכניעה ללחצי התקינות הפוליטית ויתחילו להקשיב לרחשי הלב הכנים והבריאים של רב הציבור.
אלישע האס חבר בהנהלת המועצה האקדמית למדיניות לאומית
לגלות עוד מהאתר האתר של פרופ' אלישע האס
Subscribe to get the latest posts sent to your email.